søndag 13. september 2009

Refleksjoner rundt oppretting av blogg og Joomla nettsted

I løpet av noen timer har jeg lært mye. I den tiden har det også vært litt frustrasjon. Men jeg har nå klart å lage mitt eget nettsted med arbeidsmapper. Arbeidsmappene inneholder seksjoner som igjen er delt inn i kategorier. I seksjonene vil jeg legge de arbeidene som tilhører hvert tema som er i IKT2. Det vil si at jeg har tre seksjoner: Verdensveven, TPO og MMB. Disse er igjen delt inn i kategorier. Alt dette har jeg opprettet på Joomla. For å få gjort dette brukte jeg veiledningshefte som vi fikk utlevert på samling.

Deretter opprettet jeg en blogg. Dette har jeg gjort flere ganger før. Det bød derfor ikke på noen problemer å legge inn linker til mine andre blogger, mitt Joomla nettsted og andres blogger. Jeg har endret farge på bloggen min. Men egentlig syns jeg den er finest med originalfargene oransje. Dersom du ønsker å se at jeg kan bytte farger, må du klikke deg inn på en av de andre bloggene mine. For eksempel denne: http://heidi-fagblogg.blogspot.com/, http://heidi-hvaskjera.blogspot.com/ eller denne http://undervisning-heidi.blogspot.com/

En CMS kan inneholde elementer som bare jeg kan se, eller jeg kan velge hvem som vil se dem. Det er ikke mulig på en blogg. Man kan ikke bygge opp en blogg med mapper og undermapper, eller som man kaller det på HiVe, arbeidsmapper, seksjoner og kategorier. I tillegg kan jeg sende mail og få mail via CMS. Det ligner mer på en LMS, en læringsplattform. Både blogg og CMS er bygget opp ved et html språk. Det vil si at jeg ikke har så stor påvirkning i forhold til utforming av tekst og bilde. Det er andre som har bestemt hvordan linjeskift og bokstavavstand skal være. En blogg er et nettsted der man har en eller flere som legger inn innlegg og kommentarer. Disse innleggene blir liggende i motsatt kronologisk rekkefølge. Det er kun et visst antall innlegg som blir liggende synlig i bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar